Neurodivergens på arbejdspladsen: Fysiske rammer og hjælpemidler
Prøv at forestil dig at du skal arbejde på kontor og dit skrivebord er indstillet til en lavere person end du selv. Lyset på din computer er skruet for lavt ned og der samtidig kommer støj fra byggeri udefra.
Som du nok kan forestille dig, har vores fysiske rammer på arbejdspladsen kæmpe indvirkning på vores arbejdsglæde og evne til at arbejde.
Når vores fysiske rammer fungerer føler vi os godt tilpasse, hvilket giver energi og overskud.
Medarbejdere med ADHD og autisme kan have nogle særlige behov ift. de fysiske rammer - det kan fx være en medarbejder, som er lyd-sensitiv, der har brug for ro omkring sig for at kunne arbejde.
At tilpasse de fysiske rammer til den enkelte medarbejder kræver mindre end man tror - ligesom vi har kontorstole, som kan reguleres efter højde, kan du på samme måde skabe et arbejdsmiljø som kan tilpasses forskellige behov. Det kræver blot, at man ved, hvad der skal gøres.
Derfor giver jeg dig i dette blogindlæg ideer til, hvordan du kan hjælpe din medarbejder med særlige behov. Du får både konkrete forslag til indretning af det fysiske arbejdsmiljø og hjælpemidler og til sidst i blogindlægget, giver jeg dig også en spørgeguide, som du kan bruge til at afklare din medarbejde behov.
Her er nogle af de tilpasninger, som kan gøre en stor forskel medarbejdere med ADHD og autisme:
Afskærmning
Der mange med ADHD og autisme, som kan have et behov for at blive afskærmet ift. lyde og afbrydelser fra kollegaer for at bevare fokus. Afskærmning, kan se forskellig ud, afhængigt af din medarbejders behov.
En forholdsvis simpel måde at afskærme dine medarbejdere ift. lyd, er ved at give medarbejderen adgang til noise-cancelling headphones - udover at høretelefoner afskærmer for lyd, signalere de også overfor kollegaer, at man er koncentreret og ikke bør afbrydes.
Det kan også være, du har en medarbejder, som har brug for mere afskærmning end fx noise-cancelling headphones i form af enekontor, hvis de forstyrres meget af synsindtryk og lyd.
Såfremt din medarbejder bliver drænet i sociale kontekster, kan det også være hensigtmæssigt at de kan arbejde hjemme.
Ideer: Enekontor, noise-cancelling headphones, lydisolerede bokse, hjemmearbejde, ergonomisk stol med høj ryg, mulighed for at bruge kasket eller hættetrøje, rumdeler og stilleskærme, ørepropper, hvid støj-maskine.
Lys
Din medarbejder med ADHD og/eller autisme kan have særlige behov ift. lysstyrke og lysindfald. Hvis du giver medarbejderen mulighed for at kunne justere lyset, vil det støtte medarbejderen i at blive mere tilpas.
Mange autister er fx lysfølsomme og kan have brug for et lidt mørkere arbejdsmiljø, end de fleste mennesker foretrækker.
Andre medarbejdere kan have behov for øget lysstyrke fx i form af en sol-lampe, da det giver energi.
Ideer: lamper, hvor man selv kan indstille lysstyrke, mulighed for at sidde ved vindue eller kunne rulle gardiner ned, lysterapi-lampe, solbriller/skærmbriller, skærmfilter.
Forudsigelighed giver tryghed
Ligesom neurotypiske medarbejdere (medarbejdere uden ADHD og autisme) kan personer med neurodivergens have behov for forudsigelighed ift. deres fysiske arbejdsmiljø.
Hvis du fx har en medarbejder med autisme, kan det give personen meget ubehag og stress, hvis der ikke er faste kontorpladser på arbejdspladsen.
Når du giver dine medarbejdere en fast arbejdsstation sikrer det i øvrigt at medarbejderen selv kan være med til at skabe et behageligt sted for dem at arbejde.
Giv adgang til hjælpemidler
Både mennesker med ADHD og autisme kan have brug for hjælpemidler som hjælper dem med at bevare fokus, give energi og nedbringe angst.
Fx har mange personer med ADHD glæde af fidgets, som er “dimse-ting” til hænderne. Fidgets kan bruges ved stillesiddende arbejde, møder og ved undervisning mm. (læs mere om fidgets HER)
Det kan også være din medarbejder har brug for adgang til bevægelse ved stillesiddende arbejde - det kan fx være i form af et balancebræt, siddebold eller lignende, som skaber noget bevægelse.
Andre typer hjælpermidler, der giver ro, er tyngdepuder, kædeveste og tyngdetæpper. Disse kan fås i mange forskellige typer og støtter din medarbejder i at nedbringe stress og angst.
Ideer: fidgets til hænderne, lavalamper, balancebræt, siddebold, whiteboards, tyngdetæpper, stressbold, mulighed for at tegne på papir, ståmåtte, hæve-sænkebord, fodstøtte, elastikker til stræk.
En del af det fysiske arbejdsmiljø er også at understøtte gode pauser, som giver din medarbejder mulighed for at samle energi og give hjernen en pause - du kan læse meget mere om dette under mit blogindlæg om pauser (LINK).
Jeg håber ovenstående har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan indrette din arbejdsplads, så der skabes gode vilkår for medarbejdere med ADHD og autisme.
Men inden du kommer til at indrette din arbejdsplads efter din medarbejders arbejdsstil, giver jeg dig her nogle spørgsmål, som du kan stille din medarbejder til at afklare deres behov ift. det fysiske arbejdsmiljø og hjælpemidler:
Spørgsmål du kan stille din medarbejder:
Hvordan kan vi tilpasse dit arbejdsmiljø for at minimere forstyrrelser, fx med en fast arbejdsstation eller justering af lys og lydniveau?
Har du brug for hjælpemidler, som fx kugledyner, fidgets eller høretelefoner, og hvordan kan vi integrere dem på din arbejdsplads?
Hvordan kan vi strukturere dit arbejdsmiljø, så det er enten visuelt roligt eller stimulerende, afhængigt af din præference?
Er der bestemte ændringer i dine omgivelser, som du gerne vil informeres om på forhånd for at undgå forstyrrelser?
Hvordan kan vi sikre, at du har en arbejdsstation, der understøtter din arbejdsrytme – fx adgang til sollys eller muligheden for at bruge whiteboards?
Hvis din medarbejder foretrækker et spørgeskema som de kan udfylde fremfor en samtale, kan du evt. bede dem besvare følgende spørgsmål:
Et roligt, uforstyrret arbejdsmiljø er nyttigt.
Hvis muligt, giv mig en fast arbejdsstation og reducer skærmlysets lysstyrke.
Giv mig besked på forhånd, hvis der sker ændringer i mine omgivelser.
Jeg foretrækker at bruge høretelefoner eller ørepropper for at blokere støj.
Tillad mig at arbejde væk fra kolleger.
Jeg foretrækker at sidde, så andre ikke kan se min skærm.
Jeg foretrækker at sidde, så andre kan se min skærm (hjælper mig med at holde fokus).
Jeg trives med kollegaer tæt på mig og åbne arbejdspladser.
Jeg foretrækker at sidde på kontor med sollys.
Det er hjælpsomt for mig at bruge hjælpemidler som: kugledyne, kuglevest, bamser, fidgets, balancebræt, duftlys/olier, lyslamper, solbriller eller andre midler, der understøtter sanseintegration.
Musik, white noise eller anden lyd hjælper mig med at holde fokus.
Det er hjælpsomt, hvis jeg kan arbejde uforstyrret i perioder - det kan fx signaleres vha. rød kop (hav evt. rød, gul og grønne kopper, som signalere hvorvidt man vil forstyrres), hovedtelefoner eller med en seddel.
Jeg foretrækker et miljø med få visuelle indtryk (ingen billeder, ingen glasdøre eller “bevægelser”).
Jeg foretrækker et miljø med mange visuelle indtryk - gerne stærke farver, bevægelse, at kunne se kollegaer.
Det hjælper mig at have en kontorplads med whiteboard, som jeg kan skrive på.
Post-its, clips, papir, hæfteklammer og sorteringsmapper mm hjælper mig med at holde overblik og orden på min kontorplads.
Jeg foretrækker at arbejde hjemme.
Jeg foretrækker at arbejde på kontoret.
Jeg foretrækker et mix af at arbejde hjemme og på kontor.
Jeg håber du har fået en masse ideer til, hvordan du indretter din arbejdsplads til medarbejdere med neurodivergens!
Måske er du på udkig efter en foredragsholder eller sparringspartner ift. at ksbae en inkluderende arbejdsplads for medarbejdere med ADHD?
Kontakt mig og hør mere om hvordan jeg kan hjælpe din arbejdsplads!
Du kan også læse mere om hvordan jeg støtter virksomheder ved at klikke herunder: