Neurodivergens på arbejdspladsen: Kommunikation

I denne serie af blogindlæggiver jeg dig konkrete råd og vejledning til, hvordan du kan skabe en inkluderende arbejdsplads for din medarbejdere/kollegaer med neurodivergens - fx ADHD og autisme.

I dette blogindlæg giver jeg dig forslag til hvilke spørgsmål du kan stille din medarbejder, så i kan styrke kommunkiationen og undgå misforståelser.


Vi tager ofte forgivet at andre mennesker kommunikerer og fungerer socialt ligesom os selv - vi kunne fx komme til at antage at en kollegas “nej” til at deltage i frokosten handler om at de er lidt generte og derfor skal “presses” ekstra meget til at komme med til frokost.

Men hvis din medarbejder fx har autistiske træk, kan en pause med frokost føles ganske overvældende og slet ikke give personen en reel pause. Det kan være rart for en autistiske person at deres “nej” accepteres med det samme uden spørgsmålstegn.

En person med autisme kan have brug for at du er mere direkte i din kommunikation og at du på samme måde lytter til hvad din medarbejder siger, fremfor at tænke, at der ligger “noget bag” ordene eller i kropssproget.

Når du støtter din medarbejder ift kommunikation understøtter du deres trivsel og arbejdsglæde. Kort sagt: det giver tryghed.


Kommunikation

Det er faktisk ret forskelligt, hvordan vi mennesker foretrækker at kommunikere og det er ofte forskelligheder her, der kan føre til misforståelse og konflikter.

Nogle mennesker bruger fx meget sarkasme og ironi i deres kommunikationsstil, nogle bruger deres hænder og krop, når de taler, mens atter andre foretrækker at kommunikere skriftligt frem for verbalt.

Vi er alle sammen forskellige og du kan støtte din medarbejder med ADHD og/eller autisme ved at få tydeliggjort, hvordan de foretrækker at kommunikere og måske være nysgerrig på, om der er nogle typer kommunkationsformer, som udfordrer dem.

Herunder er nogle relevante spørgsmål du kan stille din medarbejder - enten i en samtale eller ved hjælp af nogle spørgsmål, som de kan svare ja eller nej til (nederst i blogindlægget).

Spørgsmål til kommunikationsstil:

Her er nogle relevante spørgsmål, som du kan stille din medarbejder i en samtale:

  • Hvordan kan vi sikre, at kommunikationen er tydelig og direkte i dagligdagen?

  • Foretrækker du at modtage instruktioner/kommunikere mundtligt eller skriftligt?

  • Har du behov for opsummeringer efter møder, og i så fald hvilken form skal disse have (fx e-mails eller skriftlige noter)?

  • Er der bestemte typer af spørgsmål eller kommunikationsstile (fx ironi eller komplekse vendinger), du gerne vil undgå?

  • Ville det være hjælpsomt for dig, at vi gentager vigtig information flere gange for at sikre, at alt er klart?

 

Hvis din medarbejder foretrækker skriftlig kommunikation kan du sende spørgsmålene på mail eller bede dem krydse af på følgende spørgsmål:

  • Det hjælper mig at min leder og kollegaer bruger klart, ligetil sprog.

  • Jeg foretrækker skriftlig kommunikation.

  • Jeg foretrækker mundtlig kommunikation.

  • Giv mig ekstra tid til at kommunikere og formulere tanker under diskussioner.

  • Undgå at stille mig spontane spørgsmål uden varsel.

  • Det hjælper mig, at få opsummeret instruktioner og diskussioner, og få sendt e-mails, der bekræfter, hvad vi har talt om.

  •  Jeg foretrækker korte e-mails og foretrækker at bruge punkter frem for ustrukturerede noter.

  • Jeg foretrækker, at information gentages.

  • Undgå at bruge ironi og vendinger, da jeg måske har svært ved at forstå dem.

  • Giv mig mulighed for pauser, så jeg kan processere information.

  • Lad mig vide, hvad der er forventet af mig, og undgå at antage, at jeg forstår underforståede krav.

  • Det er hjælpsomt for mig, når mine kollegaer og ledere er ærlige omkring hvordan de har det og hvad de forventer, da jeg ellers bruger lang tid på at afkode det.

  • Det er hjælpsomt for mig at have hyppige one-o-one møder med min chef, så jeg sikrer mig at vi er på linje med hinanden og har forventningsafstemt.

  • Jeg vil gerne have en samtale med min leder omkring hvilken form for feedback, der passer mig bedst.

  • Jeg kan blive utålmodig, når information skal gentages flere gange, da jeg for det meste har forstået opgaven/informationen første gang.


Jeg håber at dette blogindlæg har givet dig inspiration til hvordan du kan afklare din medarbejders kommunikationsstil, så i kan undgå misforståelser og skabe en mere inkluderende arbejdsplads, hvor din medarbejder føler sig godt tilpas.

Såfremt du ønsker mere vejledning i hvordan du kan skabe en inkluderende arbejdsplads for dine neurodivergente medarbejder, så kontakt mig for en uforpligtende samtale, hvor jeg kan høre mere om din virksomheds behov og jeg kan fortælle om mine kompetencer.

Forrige
Forrige

Neurodivergens på arbejdspladsen: Fysiske rammer og hjælpemidler

Næste
Næste

Neurodivergens på arbejdspladsen: ADHD