10 ting som din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste, del 1

Kære Leder

Hvis du er så heldig at have en ansat, der har ADHD, så kan du være sikker på at få en engageret, kreativ og ærlig medarbejder, der brænder for sine arbejdsopgaver.

ADHD klassificeres som en funktionsnedsættelse, men diagnosen betyder ikke, at du får en dårligere medarbejder; den betyder, at din medarbejder måske trives bedst i nogle lidt andre rammer end dem, de fleste foretrækker at arbejde i.

Der kan være ting, der KAN give udfordringer, som du som leder og dine andre ansatte ikke nødvendigvis kan forudse og/eller forstå.

Nogle medarbejdere med ADHD har nemt ved at fortælle og forklare hvad ADHD-symptomer betyder for deres arbejdsdag, men rigtig mange synes det er vanskeligt at forklare en leder.

For at imødekomme tvivl og forhåbentlig forebygge nogle vanskelige situationer har jeg skrevet to blogindlæg, hvor jeg har samlet relevant viden, som jeg ved, at din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste. Måske ved du det allerede, måske ikke. 

Jeg håber, at det vil gøre dig klogere på, hvad ADHD kan betyde for arbejdspladsen, og hvordan du bedst støtter og håndterer din medarbejder med ADHD. 

I to blogindlæg har jeg samlet nogle af de mest almindelig ting, som voksne med ADHD ville ønske du vidste. Måske ved du det allerede, måske ikke. 

I dette blogindlæg gennemgås, hvad ADHD er, behovet for ærlighed og feedback og at din medarbejder muligvis arbejder i et andet tempo end dine andre ansatte.

1. Din medarbejder har altid haft ADHD

Blot for at slå det fast med et 7-tommer-søm: 

ADHD er en neurologisk tilstand, som skyldes genetik. ADHD har intet at gøre med, hvordan din medarbejder er blevet “opdraget” af sine forældre eller personlige værdier. 

ADHD er noget, som man er født med, og måden,  det kommer til udtryk hos den enkelte person på, er meget forskellig.

Selvom din medarbejder har fået sin diagnose sent i livet, er personen født med ADHD. Der kan være sket noget i din medarbejders liv, der betyder, at de sent i livet har opsøgt en diagnose. 

Din medarbejder med ADHD kæmper med mange fordomme omkring ADHD i samfundet, så det har stor betydning, at du eller kollegaer ikke også bidrager til disse fordomme.

2. ADHD kommer forskelligt til udtryk i forskellige miljøer

ADHD kommer til udtryk på meget forskellige måder hos forskellige mennesker. Engang troede vi at ADHD kun var noget drenge havde og som var kendetegnet ved hyperaktivitet.

I dag ved vi dog at ADHD dækker over forskellige træk, som kan se meget forskelligt ud fra person til person.

Vi ved også at ADHD ikke blot er forskellig fra person til person, men vil også se forskellige ud for det enkelte menneske afhængig af hvilken kontekst de er i.

Fx mødte jeg engang en læge, der ikke oplevede at hun var neurodivergent i sit job som læge (fordi der var så tydelige rammer og deadlines), men at hun tydeligt mærkede sin ADHD, når hun skulle tage metroen (ingen rammer, mange sanseindtryk).

Man kan sige, at bestemte miljøer kan få ADHD til at komme til udtryk på bestemte måder hos den enkelte.

Der er fx mange kreative brancher, hvor ADHD kan være en fordel, fordi mennesker med ADHD ofte er kreative, nytænkende og er i stand til at præstere ekstremt meget på kort tid.

Også en strømlinet arbejdsplads med faste deadlines, struktur for arbejdet og komplekse opgaver kan være perfekte til mange med ADHD.

Som leder du skabe nogle rammer, hvor din medarbejder kan udnytte sit fulde potentiale.

Råd

Du kan skabe et inkluderende arbejdsmiljø ved at tilpasse rammerne, sådan at din medarbejder ikke skal bruge unødig energi på at følge samme ‘opskrift’ som alle andre.

I kan sammen finde ud af, hvad der er behov for.

Hvis din medarbejder med ADHD fx er lydsensitiv ift. at bevare fokus, kan det være de arbejder bedre på ene-kontor eller med noise-cancelling headphones.

Måske din medarbejder har brug for at sidde på en særlig stol (så de kan bevæge sig) og gå udenfor i pauserne.

Du kan støtte din medarbejder ved at skabe klare rammer, deadlines og prioritere i opgaver.

 

3. Du lærer mest om din medarbejders behov ved at spørge direkte

Selvom din medarbejder har fået diagnosen ADHD, hvilket  er en diagnose, som dækker over en samling symptomer, så er alle mennesker med ADHD som sagt MEGET forskellige fra hinanden.

Det er ikke sikkert, at din medarbejder har særlige behov, som skal tilgodeses, men måske er der bestemte situationer, der skal tackles på en særlig måde.

Råd

Du finder bedst ud af dine medarbejders behov ved at spørge nysgerrigt ind til, hvad din medarbejder har brug for, for at kunne fungere bedst muligt på arbejdspladsen.

Måske er din medarbejder med ADHD ikke selv klar over alle tænkelige udfordringer, så det er godt løbende at være i en åben og imødekommende dialog.

Du kan evt. vise din medarbejder dette blogindlæg.

4. Din medarbejder med ADHD arbejder måske i et ujævnt tempo

Når man har ADHD, har man evnen til at hyperfokusere. Mange med ADHD oplever hyperfokus, når de møder opgaver med stor kompleksitet, udvikling og problemløsning - og mange elsker det!

Det betyder, at din medarbejder er i stand til at producere utrolig meget på ekstremt kort tid - det kan fx være op til en deadline, eller hvis din medarbejder har en stor interesse i et bestemt felt. 

Det betyder, at de bruger en masse af deres energi på meget kort tid. Og når de har gjort det, har de ofte brug for at pause. 

På den måde kan din medarbejders arbejdsindsats virke meget svingende ift. dine medarbejdere uden ADHD.

Råd

I stedet for at vurdere din medarbejders arbejdsindsats i bestemte perioder (fx op til eller lige efter en deadline), så se på deres samlede indsats over længere tid. Det giver ofte bedre mening at vurdere din medarbejder med ADHD ud fra det, de producerer, frem for hvor meget tid de bruger på arbejdet.

Såfremt du oplever, at din medarbejder performer, så hav tillid til, at din medarbejder kan håndtere at arbejde i sprints for efterfølgende at slappe af.


Hvis du oplever, at din medarbejder presser sig selv for hårdt eller arbejder for ujævnt ift., hvad der forventes, kan I tage en samtale, hvor du taler ind i dét, som du bliver bekymret for.


5. Din medarbejder med ADHD har behov for sparring, feedback.. og ROS

Som alle andre medarbejdere har mennesker med ADHD også brug for sparring og feedback - og måske gerne lidt oftere end dine andre medarbejdere..

Mange voksne med ADHD føler sig en smule anderledes end deres neurotypiske kollegaer - de arbejder måske på en anden måde eller gør nogle ting en smule anderledes, hvilket kan betyde, at de føler, at de er forkerte eller “dårligere” medarbejdere end deres kollegaer.

Derfor kan det være en kæmpe gave, hvis du har mulighed for at give hyppig feedback, så din medarbejder ikke skal være usikker på, om de performer godt nok.

Råd

Afsæt faste tider til sparring og feedback efter din medarbejders og dit behov. 

Hold endelig ikke igen med rosende ord!

Ros giver energi og drive. Bind gerne rosen op på et konkret projekt eller performance, som er gjort godt i stedet for mere “generel” ros.

 

Læs med i næste blogindlæg, hvor jeg gennemgår: behovet ærlighed, sociale svipsere, bede om hjælp, kedsomhed og tilsidst hvorfor du skal ansætte en person med ADHD .—> LÆS del 2 HER.


Jeg tilbyder sparring og rådgivning til virksomheder, som ønsker at fastholde mennesker med ADHD og autisme samt skabe et inkluderende arbejdsmiljø.

Læs mere om hvad jeg kan gøre for dig, ved at klikke herunder:

Forrige
Forrige

10 ting, som din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste, del 2

Næste
Næste

ADHD og menstruations-cyklus