10 ting, som din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste, del 2

Dette blogindlæg er anden del af ‘10 ting, som din medarbejder med ADHD ville ønske du vidste’ (læs første del HER).

I dette blogindlæg gennemgåes: behovet ærlighed, sociale svipsere, bede om hjælp, kedsomhed og tilsidst hvorfor du skal ansætte en person med ADHD.

6. Din medarbejder har brug for din ærlighed

Måske har du allerede oplevet, at din medarbejder med ADHD er meget ærlig overfor dig? 

Og at du også er nødt til at være ekstra ærlig?

Mennesker med ADHD har brug for, at du tager “masken” af og giver noget af dig selv. 

Det kan være, at du skal være meget ærlig ift. feedback og ift., hvordan du oplever medarbejderen. 

Du kan også bede om ærlig feedback på din rolle som leder.

Råd

At turde være åben, ærlig og “give noget” af dig selv som leder og menneske.

Hvis du skal give kritik/feedback, så vær konkret i din kritik, så din medarbejder ved præcis, hvad det er, du ønsker, at de skal gøre anderledes.

Hvis du oplever, at din medarbejder har svært ved at modtage feedback, så spørg medarbejderen, hvordan den bedste måde at få kritik på er? Mange foretrækker konstruktiv kritik “pakket” ind i anerkendelse - fx den klassisk sandwich-feedback-model.


7.  Din medarbejder kommer måske til at “jokke” i den sociale spinat

Okay, så personer med ADHD kan være MEGET ærlige.

Din medarbejder med ADHD er måske mindre optaget af sociale hierarkier og sociale regler, end du selv og andre medarbejdere er.

Det betyder, at din medarbejder med ADHD sommetider kan komme til at sige meget direkte, hvad de synes om tiltag, arbejdsopgaver eller måske endda kollegaer.

Det kan også være, at du som leder bliver mere udfordret af din medarbejder med ADHD, fordi de siger deres ærlige mening om dig som leder eller om, hvordan arbejdet udføres.

Det kan også være, at de kommer med jokes eller kommentarer, som er lige på kanten af, hvad der efter din mening er OK. 

Råd

Hvis du oplever, at din medarbejder med ADHD siger upassende ting eller bliver for direkte, så fortæl dette til medarbejderen i et trygt rum.

Det er ikke din medarbejders hensigt at støde eller såre nogen.

Find ud af, hvad der er en god ramme for at give feedback til hinanden. Det kan være, at din medarbejder har brug for at kunne skrive eller gå direkte til dig, når der er noget, de gerne vil have afklaret eller give feedback på.

8. Din medarbejder med ADHD har svært ved at bede om hjælp

Måske skyldes det, at mennesker med ADHD hele livet har skullet klare sig selv og ikke har oplevet effektiv hjælp, eller måske skyldes det, at mange med ADHD føler sig misforstået, når de beder om hjælp?

Jeg ved ikke præcis hvorfor, men efter mange års samtaler med mennesker med ADHD kan jeg konstatere, at de fleste med ADHD ikke vil bede om hjælp. De kan opleve det som nedværdigende og ydmygende at skulle bede om støtte til ting, som for andre er nemme.

Lad mig give dig et eksempel:

Hvis man er en absolut topforsker med ultrahøj begavelse, kan det føles ydmygende at skulle bede om støtte til noget så banalt og hverdagsagtigt, som at købe en fødselsdagsgave til en kollega.

Dette skyldes vores idé om, at sådanne små opgaver ikke er særlig krævende. Men for din medarbejder med ADHD kan det netop være sådan en type opgave, som dræner for energi, da der ikke er fastsat nogle rammer og det ikke er interessant for medarbejderen at bruge tid på (og i øvrigt vil din medarbejder med ADHD gerne give en gave, som kollegaen bliver glad for, hvilket kan ligge et yderligere pres, for at finde den “perfekte” gave).

Råd

Hvis du kan tror eller ser, at din medarbejder med ADHD kunne have brug for hjælp til nogle bestemte opgaver, så lad din medarbejder forstå, at dit ønske om at hjælpe handler om at understøtte din medarbejder til optimal trivsel og performance - ikke for at hjælpe dem med deres ADHD.

Du kan spørge medarbejderen, hvad der kunne støtte, og du kan også selv komme med forslag til tiltag, som vil hjælpe din medarbejder.

9. Din medarbejder med ADHD kan komme til at kede sig på arbejdspladsen.

Hvis du vil passe godt på din medarbejder med ADHD, så giv dem opgaver, de har interesse i og brænder for. 

Måske tænker du, at det kan være godt at give dem små-rutineprægede opgaver for at holde lidt “pause” i perioder, men det er ikke sikkert, at din medarbejder med ADHD finder disse opgaver særlig stimulerende - og det betyder ofte, at de skal bruge ekstremt meget energi på at løse disse opgaver. 

Det kan fx være forfaldende arbejde (oprydning, ordne kaffemaskine, kopiere, gøre klar til møder m.m.), holde møder om langsigtede planer og bruge tid på at skrive ting ned.

I værste fald kan kedsomhed på arbejdspladsen føre til boreout eller at din medarbejder søger nyt job.

Råd

Spørg din medarbejder, hvad der stimulerer dem, og hvad der dræner dem for energi - og planlæg opgaver ud fra dette. 


Spørg gerne så konkret som muligt til arbejdsopgaver og også om, hvorvidt medarbejderen arbejder bedst alene eller i teams. 

 

10. Derfor skal du ansætte en medarbejder med ADHD

Måske er du blevet bekymret af ovenstående beskrivelse ift. at skulle ansætte en person med ADHD? 

Det håber jeg virkelig ikke!

Der er nemlig mange gode grunde til at ansætte et menneske med ADHD ud over deres specifikke kompetencer.

At en person med ADHD netop har valgt dig og din arbejdsplads som mulig arbejdsplads betyder, at din medarbejder med ADHD har stor interesse for dette felt.

Du vil få en dedikeret, loyal og drevet medarbejder, der brænder for sine arbejdsopgaver.

Du får en medarbejder, der ser nye muligheder og er i stand til at løse komplekse problemer, som andre måske har vanskeligt ved at se. En ADHD-hjerne kan nemlig være ekstremt kreativ og derfor løse problemer på måder, som andre ikke ville have opdaget.

Mange voksne med ADHD med gode uddannelser har en IQ over den normale - man kan sige at de har klaret en uddannelse “på trods” af vanskeligheder - det betyder, at de er lærenemme og i stand til at udføre opgaver hurtigere, end du måske er vant til.

Din medarbejder med ADHD vil bidrage positivt socialt på arbejdspladsen.

De fleste med ADHD er nemlig socialt begavede og har en god fornemmelse for andre. De er omsorgsfulde, ærlige og har humor.

Jeg håber, at du er blevet klogere på nogle af de situationer, man kan støde ind i hos medarbejdere med ADHD og at du er klædt bedre på til at håndtere dem.


Du er mere end velkommen til at kontakte mig og høre mere om, hvordan jeg kan støtte din arbejdsplads i at skabe et inkluderende miljø eller hjælpe en af dine ansatte med ADHD eller autisme i trivsel.

Forrige
Forrige

Hvor kan du få gratis hjælp, når du er voksen med ADHD eller autisme?

Næste
Næste

10 ting som din medarbejder med ADHD ville ønske, at du vidste, del 1